det bidde fiiint sörru =O)

I hit the jackpot this time around.

Nog fjärde gången som jag bakar bröd nu på två veckor. Har gott och väl överstigit min årliga bakningskurva om man säger så. Brukar mest bara bli lussekatter mot jul.

Men eftersom jag inte äter kolhydrater just nu och för en lång tid framåt  så måste jag ju komma på nått. Jag vill ha bröd!!
Måste få äta ostsmörgås annars så är livet väldans trist.

Dagens recept är ihoptänkt under några dagar.

Paranötter
Linfrö
Bakpulver
Fiberhusk
salt

smält smör
grädde/mjölk
två ägg

Paranötter innehåller endast ca 4 kolisar och är därmed den bästa för min kosthållning.

Mixa nötterna till ett mjöl, det ska bli ca en och en halv dl när det är klart.
Mixa linfröna till ett mjöl, ca en dl.  Även om dom är krossade.
Blanda i en skål.
Häll i ca en lätt rågad tesked bakpulver.
I med tre fjärdedels dl fiberhusk
några nypor salt.

Hacka en hand paranötter i lite större bitar och häll i.
Jag hade även i hela linfrön ca en halv dl.

Vispa upp två ägg ordentligt. Jag använde mixern som jag mixat det andra i.
Smält ca 75 gram riktigt smör
Häll på två dl vispgrädde på smöret. (jag hade slut och fick ta mjölk vilket höjer kolh.värdet tyvärr)

Blanda i äggen i dom torra ingredienserna. Rör runt och blanda väl. Det kommer se torrt ut men det ska det.

Blanda sen i smörgrädden och blanda väl. Konsistensen blir lite som.... köttfärs kanske =O)

Smörj en avlång brödform och ha i smeten/degen. Och tryck ut den och jämna till.

Jag hade sesamfrön som jag strödde ovanpå som garnering men det är ju inte nödvändigt.

In i ugnen på 175-200 grader i ca 35- 40 minuter.

(måtten är väldigt mellan tummen och pekfingret. Man får prova sig fram)

 



Det blev gott!!

Och imorgon tänkte jag rosta det till frukost =O)

♥♥♥

Kommentarer
Postat av: Heidi

Vad gott brödet ser ut =O) jag får ta och slänga i hop nåt sånt där i morgon kväll // Tur att du finns och inspoirerar mitt matförråd =O) love u // H

2008-10-09 @ 19:37:35
Postat av: jenka

åååå nu måste jag gå och baka!

2008-10-09 @ 20:41:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0