Cancer

(Inte jag på bilden)
Cancer...Ja smaka på det ordet och tänk på vad det är. Den här bloggen handlar i nio fall av tio om fullständigt oseriösa saker, men det jag tänkte skriva lite om nu är desto mer allvarligt. Känns som alla på något sätt har en relation till sjukdomen. En släkting, vän eller kanske du själv som drabbats eller varit det. Även så för mig. Jag har vid två tillfällen opererat bort lymfkörtlar på halsen som höll på att utveckla sjukdomen. Den ena satt på min sköldkörtel och var så pass stor att hela köldkörteln avlägsnades. Kommer därför att få äta medicin resten av mitt liv. Men det gråter jag verkligen inte över, tänker inte ens på det längre. Min svärmor dog ifrån oss alla vid 54 års ålder i lungcancer. Det var ett helvete som jag inte önskar nån att gå igenom. Stor sorg och ilska är känslor som hängde kvar efteråt. Och nu är det en bekant till mig som har fått ett återfall av bröstcancer. Hon friskförklarades för tre år sen och har i dagarna öppnat ett kafe`. Men nu är domen över henne igen, och hon vet vad som väntar med cellgifter och tappat hår. Just nu hoppas vi bara att den inte är lika aggresiv i sin form som förra gången. 
Även jag har opererat bort en knöl i mitt bröst, det var en ofarlig cysta, men det var skönt att få det bekräftat och att få gå på en mammografi. Jag (eller min dåvarande pojkvän) hittade den. Jag ringde dagen efter till Bröstmottagningen i Gävle och fick en tid för undersökning efter en vecka. Dom gjorde mammografi och ultraljud och även så kände dom på den också naturligtvis. Läkaren ville ta bort det och jag fick tid två veckor senare. Det var lokabedövning och helt ohysteriskt. Jobbar fantastiska människor på den avdelningen.  

Så det jag ville säga igentligen med det här (och det är inte att få er deppade) utan att påminna er att undersöka era bröst tjejer, ta hjälp av pojkvännen/flickvännen om det finns en sån. Dom har ofta mer koll på hur brösten ska kännas..hehe. Och skulle ni känna nått så tveka inte att ta kontakt med eran Bröstmottagning direkt. Det är bättre att kolla en gång för mycket ! Var inte rädda för det och lägg inte locket på om att prata om det.

Tänk på att oftast så är det faktiskt ingenting, men man ska alltid kolla upp det.

Kommentarer
Postat av: Dee

Bra inlägg!

2006-09-10 @ 20:53:16
URL: http://deelight.blogg.se
Postat av: Jocelyn

Mycket bra inlägg! Vi är nog alla lite dåliga på att tänka på sådana saker, det är ju så mycket lättare att blunda för hemskheter än se dem i vitögat...
Jag hoppas din väninna hittar styrka och mod att gå igenom ytterligare en omgång, och skickar en styrkekram till dig som ju också ska ta dig igenom det (om än på håll...)

2006-09-11 @ 10:28:35
URL: http://jocelyn.blogg.se
Postat av: sara

Dee: tack!

Jocelyn: Ja man kan behöva bli påmind ibland. Det är ju så enkelt att hålla lite koll själv om man bara kommer ihåg det.

2006-09-11 @ 12:58:24
URL: http://fannymaries.blogg.se
Postat av: Käthe

Håller med föregående - bra och viktigt inlägg.

2006-09-11 @ 14:18:19
URL: http://kathe.blogg.se
Postat av: sara

Käthe: tackar :)

2006-09-11 @ 16:14:41
URL: http://fannymaries.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0